16.07

D
et är oftast när jag sitter på tåget eller bussen på väg hem från skolan, då jag filosoferar som mest, som jag kommer på något nytt jag ska skriva här i bloggen. Idag kom jag att tänkta på klockan.. Ja jag sa väl inte att det var super viktiga ämnen jag filosoferar över..
Vilket underligt jävla system vi har för att avläsa klockan!
Kvart över 3 eller fem i halv 2? Varför heter det inte bara 15 min. över 3 eller 25 min. över 1? Hade varit så mycket enklare ju. Vem är det som sitter med den ulsa idén att krångla till det!? Det är många saker som är krångligare än vad de egentligen behöver vara. Skottår till exempel.. eller att ställa fram och tillbaka klockan.. egentligen jävulst onödigt om ni frågar mig.
Om vi ska ta oss tillbaka till klockan så måste jag säga att jag är lite imponerad över mig själv att jag tog mig igenom det så galant som jag gjorde för ca. 15 år sedan, då man fick lära sig klockan.. (ja det är väl då någon gång?) Stackars barn, vad de måste lära sig mycket invecklade ting! Stackars barn växer upp och tror inte ens att det är invecklat, för då har det redan hunnit bli vanligt! Det var invecklat..


image41

Kommentarer
Postat av: Carl

Erica då, finns ju faktiskt anledningar till varför saker o ting finns. Skottår är ett sätt att hålla årstiderna på plats i kalendern. Eftersom årstidsåret är cirka 365,2422 dagar långt går det inte att ständigt använda 365 dagar i kalendern. Detta skulle ge ett fel som motsvarar ungefär 6 timmar per år. Och efter 100 år skulle felet ha vuxit så stort att kalendern skulle vara mer än 26 dagar före årstiderna, vilket inte vore optimalt. Genom att en extra dag sätts in ungefär var fjärde år kan kalendern hållas någorlunda i fas med årstiderna. Och anledningen till att det finns sommartid är för att utnyttja den ljusa tiden på året bättre, tycker du inte det är skönt på somrarna att det är ljust så länge? Sen finns det inget som heter vintertid, utan det heter normaltid, vilket är som det låter, den normala tiden. Lite kuriosa så här på tisdagskvällen. Avslutningsvis, Pool till cl-semi, you'll never walk alone!

2008-04-08 @ 23:20:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0