Invandrare

Jobbsnack igen!
På jobbet är jag omringad av dem. Udalänningar alltså. Och det är rätt kul när de inte riktigt får till det här med språket eller uttalen så att en mening får en helt annorlunda innebörd än vad det egentligen var menat..

ex. 1
Vi satt och käkade frukost och en diskussion uppstod mellan vår arbetsledare och en städis.
Arbetsledaren: Jag vill inte ta denna diskussionen nu på min frukost! Vi tar det när det är dags att jobba igen!!
Städis: KAN DU GE MIG ETT SVAR EFTER 10 DÅ!?
Arbetsledaren: Förmodligen..... 'tar en tugga på sin macka' ..... förmodligen inte

Det han menade var ju självklart "kanske, kanske inte", och jag höll på att dö av skratt men fick verkligen kämpa för att hålla igen eftersom hela situationen och stämningen var ganska tryckt och pressad.

ex. 2
Detta hände häromdagen.
Vår chef stod och hängde upp blöta diskhandukar som legat i en hög och börjat lukta lite. Hon säger: Dessa handukar måste torka, inte ruttna!

Egentligen inget större fel i själva språket, men väldigt kul för det är nog inget en svensk hade valt att säga. Kanske mer i stil med "Dessa handukarna måste hängas upp på tork så att de inte ruttnar."

ex. 3
Detta uttrycket kom från en annan städis, underbar människa!, som NÄSTAN fick till ett svenskt ordspråk då vi varit på en liten "extrapaus". Hon sa: Det ögat inte ser känner hjärtat ingen smärta av.

Hon menade naturligvis "Det man inte ser har man inte ont av", men jag tycker nästan att hennes variant var bättre. Djup och vackrare på något vis men fortfarande så kul!!

En sak jag också har lagt märke till på invandrare, eller icke ursprungligen svenskar, eller vad man nu säger på bästa möjliga sätt, är att de säger saker bara för att... (I alla fall en stor del av dem som finns på mitt jobb)
Till exempel om de ska ta en sopkvast för att sopa upp smutsen de tidigare moppat ihop till en liten hög, så berättar dem det för mig att: "Jag ska bara ta en sopkvast"
Jag svarar oftast något i stil med: "ok" eller "jaja..." för vad vill de att jag ska svara på det?
"Jag måste sopa upp högen men smuts jag moppade ihop innan" fortsätter dem..
Igen: "jaja, okey...?"


Jag kommer snart börja bryta..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0